top of page

Paul: Down Memory Lane III

FRA ARKIVET 3

 

I Fra arkivet III springer vi lidt frem i tiden, til Oliekrisens tid, Motor nr. 8/1974, april 1974 hvor jeg snart skulle til at tage kørekort og drømte om en lille bil eller en motorcykel. Forsiden er 6 sparebiler fotograferet foran et olieraffinaderi! Jeg drømte om en 2 CV eller en Fiat 126. 6 umage biler, spændende fra 19.677 kr. for en 126 til 24.394 kr. for en 4 L. Der udpeges ikke en vinder, men dommen er klar: ”Prøveholdets favoritter hed Renault 4 L og Fiat 127 – primært fordi disse vogne har meget fine køreegenskaber. Blev vi spurgt om hvilken af disse biler vi absolut ikke ville vælge, ville svaret være Skoda S 110 L….dens køreegenskaber er af en sådan karakter, at dens fører kan komme i alvorlige vanskeligheder i en kritisk situation.”

 

2 CV’en er selvfølgelig den med mest ekstreme vurderinger: ”Vognen er temmelig utæt og nærmest uden varmeisolering…..et yderst raffineret affjedringssystem, der forener vognen med en enestående kørekomfort og meget stor aktiv sikkerhed”. Om 127: ”Fiat 127 blev hurtigt alles favoritbil på denne gruppetest” og 4 L: ”Den har kun én væsentlig fejl, prisen”. Det er jo helt oplagt at 127 vinder, den var, sammen med 126, den nyeste og den moderne konstruktion, de andre er forældede hver på deres måde. Flot at Renault’en klarer sig så flot i 1974!

 

En læser har set en 911 S til bare 10.800 DM og spørger om råd til import. Svaret lyder bl.a., ud over at nævne at Nationalbanken skulle give tilladelse til transaktionen, ”Folk, der kører Porsche og lignende, har sædvanligvis travlt, og meget ofte er deres bil træt og øm i lemmerne, når den skiftes ud”. Så fik Tom og jeg den!

 

Der er en stor reklame for BP Butikken, det var i de år, ”tanken” blev populær som indkøbssted.

 

Saab 99 L Combi Coupé bliver prøvet. 0-100 km/t på 14,2 sek., 159 km/t på toppen kunne de 95 hk og 16 kpm svinge den op på: ”Brugsværdi i top”, ”sæderne er fortrinlige”, ”Køreegenskaberne er sikre og komfortable”, der ankes kun over prisen (63.904 kr.) og en tung kobling (jeg kørte køreskole i en 99 X7, så jeg er helt enig) og styretræghed ved bratte undvigemanøvrer.

 

Bilerne er blevet bedre og ferieturene længere. Der er en artikel om det nordlige Portugal. ”Der er ca. 3.000 km mellem København og Lissabon – hver vej- så det er en ordentlig bid”.

 

Der er også en oversigt over markedets motorcykler, som jeg har brugt meget tid på dengang. Jeg kan se, at jeg har skrevet de ”aktuelle” priser (de væsentlig højere priser fra 1976, hvor jeg var lige ved at købe motorcykel, det var jo inflationstider). Min ”drøm” var en CZ 175 (3.693 kr., i 1976 4.252 kr.), 15 hk og 108 km/t på toppen, en MZ TS 250 (19 hk og 130 km/t, wow!) var en våd drøm, den kostede 5.661/6.800 kr.

 

En BMW R 90 S kostede 40.938 kr. (54.888 kr. i 1976), en Bonneville 14.983 kr. og en Norton Commander 24.188 kr. En Vespa 150 Sprint 5.992 kr.

 

Der er annonce for Audi 80, ”Audi NSU – foran i teknik”, så sloganet ”Forsprung durch Teknik” er ikke nyt. Toyota er ved at banke sig ind på markedet: ”Toyota 74-modeller til 72-priser” lyder annoncen. Også Mazda er på krigsstien: ”Mazda 616 har 6 skrappe og lynhurtige konkurrenter. De er alle sammen lidt langsommere og meget dyrere”. De 6 ”konkurrenter” er Audi 80 S, BMW 1602, Ford Taunus 1600, Opel Ascona 1.6 S, Saab 99 X7 og VW Passat. De ligger på 40-52.000 kr., men Mazda’en fås for 36.748 kr.

 

Og Myggen i Bakspejlet: ”Hvorfor er der ingen bilfabrikanter, der har tænkt på at udstyre bilerne med postkasser til parkeringsbøder?”

 

Nyd vores Indian Summer

 

P

bottom of page