top of page

Paul: Down Memory Lane V

FRA ARKIVET 5

 

Kære venner.

 

Skulle egentlig have bygget videre på mit redskabsskur, men her i efterårsregnen bliver det en formiddag indendørs. Vi tager nu et ”Leap forward” til januar 1985, ”Bilen, Motor og Sport” (slet ikke stjålet fra det autoritative Auto Motor und Sport!) januar 1985. Forsiden prydes af Rover 3500 Vitesse og der nævnes også stortesten af den nye Opel Kadett (E).

 

For at starte med den sidste, så fik jeg min Kadett leveret en snevejrsdag på Amerikavej i februar samme år, så testen er blevet nærlæst mange gange. Min var nu ikke den fine 1.3 GL 5-g., min stipendiatløn (jeg var kandidatstipendiat 1983-86) rakte kun til en basis 1.3 LS 4-g. til lige under 100.000 kr. Der er masser af ros fra Rogers Søgaard og den blev jo også Årets Bil i Europa og Danmark (”entydigt velkørende, let at omgås, rummelig, familiefornuftig indretning, brændstof-økonomisk”). På minussiden er bl.a. ”vel mange finish-helligdage”. Det tør siges, alt i kabinen raslede og knirkede på min og lakken begyndte efter få måneder at skalle af (det var i de år hvor bilfabrikkerne gik over til vandbaseret lak). Velkørende, rummelig og hurtig (0-100 km/t på 13 sek. var kvikt dengang), men sammen med min Jaguar XF den værste kvalitet bil, jeg har haft (med Fiesta 1.0, BX 14 og min nuværende M340i som de bedste). Jeg syntes dengang, at det var en pæn stor bil (efter at have ejet Autobianchi og Fiesta), men den er kun 400 cm lang og 167 cm bred, lidt mindre end dagens Citroën C3.

 

Apropos kvalitet, så får Vitessen masser af ros og man kan jo heller ikke klandre testholdet, det var ikke en langtidstest, som hurtigt ville have afsløret SD1’ens katastrofale mangel på samlekvalitet. Men kvik er den efter at Tom Walkinshaw havde haft Rover V-8’eren under behandling og halet 195 hk ud af de 3,5 l.

 

I Netop nu sektionen er der tal for bilsalget i Europa i 1984; Fiat Uno slår med 258.850 solgte Golf’en med bare 200 biler (industrispionage?), Kadett og Renault 9/11 og Escort følger (noget) efter. Der er også blevet plads til test af den absurde off-roader Lamborghini LM 002 (husk, at han var traktorfabrikant). I den noget smukkere ende er månedens folde ud plakat den 3-sædede Matra-Simca Bagheera, en overset, billig youngtimer (11.000 EUR iflg. den aktuelle prisliste i tyske Motor-Klassik).

 

Der er stadig lidt om motorcykler i bladet, og Flemming Haslund (jo kendt fra OMR!), som var BMS’s mc-tester, forklarer om køreteknik. Under motorsport er der omtale af Formel 1 sæsonen for 1984, hvor Niki Lauda vandt mesterskabet med 72 point, ½ point foran Alain Prost, begge i McLaren/Porsche. Nigel Mansell (Lotus-Renault) delte 9. pladsen med Ayrton Senna (Toleman-Hart). Norden er repræsenteret ved Keke Rosberg på 8. pladsen og Stefan Johansson på 16. pladsen (af i alt 20). Konstruktørmesterskabet vindes med mange længder af McLaren foran Ferrari, Lotus og Brabham. Der omtales også den spritnye Ford RS 200: ”Så nu skal den køre VM i rally. Hvad mon de nu tænker hos Lancia, Audi og Peugeot?” De kunne slappe af; den blev et flop, kørte kun i 1986-sæsonen og nåede ingen store sejre. Den var for tung, havde for dårlig aerodynamik og, som der står i min ”Rally Cars”: ” Throttle lag was pronounced [det var en turbo] and it wasn’t unknown for them to catch fire”. Som klassiker er de dog meget dyre i dag.

 

Våde efterårshilsner

 

P

bottom of page