top of page

Paul: Down Memory Lane II

FRA ARKIVET 2

 

Mit første bilblad var Bilen og båden fra november 1967, købt for mine lommepenge (det kostede 3,75 kr., i bladet er der en annonce for et Rolex Oyster, som stod i 1.470 kr.).

 

Forsidehistorien er om den kvikke Opel Olympia Coupé, 1,9 l med 105 hk-SAE, 160 km/t og 0-80 på godt 9 sek., i sammenligningsskemaet er kun Fiat 125 hurtigere. Men Olympiaen når sin grænse: Der var to undervognsopsætninger og på det danske marked leveres kun den hårde. ”Af sikkerhedsmæssige grunde har man al mulig brug for den faste affjedring og dæmpning”.

 

”En fornem landevejsracer”, ”En pragtfuld bil, men sindsoprivende dyr”. ”Det er en bil, som der er grund til at henlede de virkelig kræsne bilisters opmærksomhed på”. Ja, det er en BMW 1600 TI til 43.338 kr. En almindelig 1600 kostede 32.447 kr. ”Fænomenal vejbeliggenhed”. ”Under hård kurvekørsel havde den almindelige BMW 1600 en tendens til at overstyre i skridgrænseområdet. Det er ikke tilfældet i TI’en”. I sammenligningsskemaet slår BMW’en lige Triumph GT 6 i acceleration, men må se sig slået af DS 21 i topfart.

 

Der er også en test af ”Englands nyeste sportsvogn”, MG C GT med 200 km/t på toppen. Noget kritik, ”den store, langsomt roterende motor berøver MG’en noget af sportspræget” (det er samme 2912 cm3 som i Healey’en og flere af de store saloons).

 

Stortesten er Peugeot 204 GL, som testes fordi den er blevet billigere (nu ”kun” 24.602 kr.), selv om det ikke var en ny model (den kom i foråret 1965). ”En bil med særlige kvaliteter”, og det var i sandhed en banebrydende bil også for Peugeot med forhjulstræk og tværstillet motor. Stor ros: ”Fremragende gode styreegenskaber”, ”Meget høj skridgrænse”, ”Ualmindelig effektive bremser”, ”Behagelig affjedring”, men med bare 1130 cm3 og 53 hk-DIN var den blandt de langsomme i feltet, hvor den på grund af sin stadig høje pris måtte konkurrere med fx Amazon Quick, Renault 16 og Audi 1700 (80).

 

En artikel om vinterolympiaden i Grenoble, bådudstilling i Forum, en reportage om DM i standardvogne ”Det er ulve i fåreklæder”. ”Motoren i Tom Belsø’s Volvo Amazon har en maksimal effekt på 185 hk”. ”De dobbelte Weber karburatorer fyldet godt op i motorrummet”. Og Sven Engstrøms 911 ”To store tre-dobbelte Weber faldstrømskarburatorer dominerer motorrummet”. Den yder ”over 200 hk v. 8000 o/m”.

 

En reklame for Mild Cavendish til 4,75 kr. pakken. Märklin racerbane ”komplette gaveæsker med 2 racerbiler fra kr. 130”. I Køb-salg-bytte kan en Vespa Sprint 1966 blive din for 2.700 kr. (ny pris 4.200 kr.). Kun gået 13.000 km.

 

Og i en annonce ”Peugeot – en af verdens bedst kørende biler” udtaler læge Sv. E. Kolters, Frederiksværk, fotograferet ved sin 404, og først og sidst en dejlig vogn at køre”. ”som læge er jeg afhængig af min bil”. ”Peugeot passer mig – den er komfortabel, rummelig og først og sidst en dejlig vogn at køre”.

 

Og jeg kunne blive ved!

bottom of page