top of page

Paul: Down Memory Lane VIII - 1971

FRA ARKIVET 8

 

Kære venner.

 

1971: VKR-regeringen afløses i oktober af Krags 3. regering, hvor Knud Hertling med sit nordatlantiske mandat hives ind som minister for Grønland for at sikre Det Røde Kabinet. Jeg går i 1. real og har allerede besluttet mig for, at det er en blå Monark, jeg skal have, når jeg bliver 15 og må køre knallert. SAS modtager den første Boeing 747, som jeg i juli er så heldig at flyve med, da jeg er på ferie med mine forældre i USA.

 

Aprilnummeret af ”Bilen og båden” har den nye Citroën SM på forsiden. ”Vi tester 70ernes bil”. Vovet at skrive, når der var 9 år tilbage af årtiet, men dets viste sig jo på sin vis at være rigtigt; Citroën stod med den, GS’en og CX’en med noget af det mest fremsynede i 70’erne. Der er jo ingen klart definition af et årtis Bil, men ud fra en samlet betragtning ville jeg nok sige VW Golf. Konstruktionen var set før, men med Golf’en skabte og lagde VW grunden til en ny klasse, faktisk to; Golf-klassen og GTI-klassen/Hot hatches.

 

Om SM’en skriver gæsteskribent, belgieren Paul Frére, bl.a. Le Mans vinder i 1960, ”Et spring bort fra stenalderen”, ”man må have haft en SM mellem hænderne for at forstå, hvor behageligt det er at kunne tage et hårnålesving uden at skifte håndstilling”. ”Alt er i den grad så nyt og forskelligt, at man må lære at køre igen”, ”SM er enestående sikker. Jeg mener at kunne påstå aldrig at have kørt en mere sikker vogn i regnvejr”. Der er også lidt malurt, Frére savner mulighed for automatgear (det kom senere), den er stor med tunge døre, men ikke meget plads på bagsædet, reservehjulet fylder meget op i bagagerummet og ventilationsanlægget er ringe. Pris i Danmark 171.941 kr., mere end det dobbelte af en DS 21 Pallas og på niveau med en 300 SEL eller en 911 S. En E-type kostede 100.000 kr.

 

I den helt anden ende handler stortesten om Moskvitch 1500 GT; ”Sikken kammerat” skriver Rogers Søgaard. ”Den kører godmodigt, men har en detalje-forarbejdning, som synes mere passende for en kampvogn end en personbil”, ”forarbejdningen er forfærdende ringe”, ”Masser af udstyr, småt med brugsrigtigheden”. Den koster 18.957 kr., ”men med størrelse og styrke er man tilbøjelig til at placere den i 1,5 liters klassen mellem vogne til cirka 25.000 kr.” (hvor fx Escort GT, Fiat 124 og Saab 96 V-4 lå). Tricket var jo, at russerne havde tyvstjålet tegninger fra BMW’s 1500 motor og fluks havde fået en moderne og kraftig motor med overliggende knastaksel.

 

For første og så vidt jeg husker sidste gang havde B&B gennemført en lagtidsgruppetest. 7 mellemklassebiler kørt hver 25.000 km over mere end ét år. Vinderen blev Simca 1100 GLS foran Fiat 128 med bl.a. VW Type 1, Morris Marina, Escort og Corolla bagefter. Simca’en vandt på grund af ”størrelse, komfort, indretning og udstyr samt den glimrende køreegenskaber”. Den ellers meget roste Fiat mister førstepladsen på grund ”af de mange timer, den stod på værksted”.

 

En reportage fra forårets Geneve udstilling beretter bl.a. om Fat 128 Rally, Renault Alpine A 310, Ferrari 365 GTC4 og Rolls-Royce Corniche (fabrikken gik i øvrigt konkurs senere på året og blev overtaget af den britiske stat) og der er en kort omtale af den nye Fiat 127.

 

Under motorsport er der reportage om Jens Winthers nye BMW 2800 CS med 316 hk under hjælmen, og Sven Engstrøm skifter fra Ford til Opel Commodore, hvor de 3 liter skulle give 300 hk.

 

En annonce for Combi-Camp, som jo var det store hit i de år; ”Nye farver – nyt design”, ”Slap af og få en god sommer”. Der er også annonce for Bosch Combi boremaskine til 175 kr. (tænkt hvor en boremaskine er faldet relativt i pris). Bedste reklame, se billedet, er dog Volvos om 142 GL, som med 0-100 km/t på 10,5 sek. var en hurtig bil dengang (det samme som en 300 SEL eller en Rover 3500 V-8). Den var ikke gået i dag, det havde givet udskamning på de sociale medier og spørgsmål i salen til transportministeren.

 

Paul

bottom of page