top of page

Paul: Down Memory Lane VII - 1979

FRA ARKIVET 7

Kære venner.

 

Denne gang tager vi et lille jubilæum og går 45 år tilbage i tiden, til 1979, ”Bilen, Motor og Sport” nr. 6. Rogers Søgaard tester den nye Fiat Ritmo, som jo var et frisk pust med smart design. Skarpe, asymmetriske kanter, masser af plastik. Desværre forsvandt de som dug for solen i rustens tegn og kvaliteten var dårlig. ”Rummelig og praktisk” skiver Søgaard, men også ”man vrænger af dels den ufornuftige dels den forarbejdningsmæssige måde, plastikken er blevet anvendt”. ”Bagspejlet vibrerede ganske voldsomt under kørsel på dårlig vej”. Køreegenskaberne får OK: ”I sidevind hører den simpelt hen til noget af det mest urokkelige, jeg længe har prøvet”. Det gik rimeligt med salget. Allerede i 1979 blev der solgt 2.794 i Danmark nok til en 15. plads, men langt fra Opel Kadett, som ikke bare var den mest sælgende i klassen men også med 11.738 solgte eller 9,2% af alle solgte personbiler det år, nr. 1 i salgsstatistikken (efterfulgt af Fiat 127 og Ford Taunus.

 

Årets Bil (COTY) var Simca Horizon, som jo blev en verdensbil med rimeligt salg i USA. Som forsiden af bladet antyder, gik også GM nye veje med en helt ny serie ”compact” forhjulstrækkere på bare 4,49 m i længden og 1,74 m i bredden, bl.a. som Chevrolet Citation og Buick Skylark. De kunne fås med 2,8 l. 4 cyl. og V-6 med henholdsvis 90 SAE-hk og 115 SAE-hk, så langsomme i optrækket med de indbyggede 3-trins ”pløreturbiner”. Jeg havde en amerikansk kæreste i begyndelsen af 1990’erne, som havde én, og det var godt nok en skodbil.

 

Forhjulstræk kunne i øvrigt godt være overskriften på 1979. Det fremgår også af testen af den helt nye Toyota Tercel, Toyotas første forhjulstrækker. En rigtig god bil, som dog langt fra nåede den stadig baghjulstrækkende Corolla i salgstal. Mens italienerne, franskmændene, Issigonis’ del af UK og endda VW-koncernen for længst var gået over til forhjulstræk i ”Golf-klassen” kommer store mærker som Toyota, Mazda (323 i 1980),  Opel (Kadett D i 1979) og Ford (Escort 1980) først med i disse år.

 

I ”netop nu” er der også en omtale af Jaguar XJ 6 Serie 3, som Pininfarina med små greb havde moderniseret. Prisen for en 4,2 l stiger til 350.000 kr. (den testede Ritmo 65 CL kostede 64.984 kr.). Der er en stor artikel om CB-radio: ”Nu kan bilister tale sammen”. ”Foreløbig er CB-radio altså mere et stykke legetøj end et hjælpemiddel. Og så er der langt mellem legekammeraterne”. ”Alligevel spår vi, at der venter en stor fremtid for CB-radioer i biler. Bare man har tid til at vente”. Og det var jo sådan set rigtigt.

 

På motorsportssiden er der en stor artikel om Michele Mouton ”Lige med de bedste mænd”. Den dengang 28 årige Michele var lige blevet nr. 7 i årets Monte Carlo i sin Fiat 131 Rallye. F 1 reportagen bærer overskriften ”Villeneuve på vej mod VM-tillen i F1”. Det blev faktisk Jody Scheckter som vandt foran Villeneuve, Alan Jones og Jaques Lafitte.

 

Blandt annoncerne finder man ”MacBaren Mixture ta’r en masse danskere blidt om næsen….” Kan godt huske duften, lidt kvalmende, jeg var til Gul Capstan. Philips reklamerer for kassetteradioer, en Philips AR 470 til 1.030 kr. (omregnet til dagens kurser ganske heftigt!). NGK spark plugs helsides annonce præges af verdensmester i speedway Ole Olsen. Det var dage, hva’. Der er også et diskret billede af Oles privatbil: BMW 7-serie!

 

Et godt og lykkeligt 2024 til alle

 

Paul

bottom of page